Николета Владимирова

"След една година без практика на езика, тук възвърнах много умения. Въпреки много години работа с езика, сега се чувствам най-сигурна в знанията си. Препоръчвам курса горещо на всички мотивирани хора с интерес към английския език!"

групово обучение по общ английски език, ниво B2 Upper Intermediate

За немския език с Атанас Бакалов

 

 

Атанас Бакалов е дългогодишен преподавател по немски език в частни езикови училищa, с богат опит от множество участия в международни образователни проекти по програма „Еразмус“за неформално обучение. С него ще разговаряме за специфичните особености на немския език и последните тенденции в неговото изучаване.

 


Г-н Бакалов, разкажете ни как избрахте преподаването на немски език за свое поприще?


Началото беше малко случайно. Моята приятелка замина за Германия и аз разбира се веднага реших да я последвам. С течение на времето установих, че с немския език си допадаме 'по характер'. След като живях години наред сред германци някак си се влюбих и в културата, и в хората. Сега не се съмнявам, че това съвсем случайно събитие ме е довело до правилния избор в живота. За мен преподаването е едно полезно „занимание“, в което помагайки на другите, освен всичко друго се и забавлявам.
А и с годините като преподавател по немски език открих, че притежавам способността, когато разбирам добре дадено нещо, да съумея да го обясня по много прост и разбираем начин на човека отсреща.

Мит ли е утвърденото схващане, че немският е труден за изучаване език?


За всеки човек, който обича правилата, реда и структурата в живота, и има такова мислене, немският ще му върви по мед и масло. Характерно за немския език е че самата структура на изречението е подчинена на сериозни правила, които наистина изискват усилия, за да бъдат усвоени. С времето обаче, следването на тези правила и строги подредби започва да влияе на начина на мислене на курсистите и те самите започват да придобиват споменатите качества. Може би за японци и китайци този логичен и "строг" език няма да представлява трудност. Те обаче със сигурност ще срещнат други предизвикателства като при усвояване на произношението например. За един европеец най-често това не представлява такава трудност.


Какво най-често затруднява учениците, които започват курсове по немски език за начинаещи?

Der, die, das. Определителните членове в немския език са интересно нещо. Имам чувството, че немците са решили нарочно да избягват всякакви прилики с родовете при другите езици. Все едно някой при определянето на родовете на съответна дума е хвърлял зар, който съвсем произволно е решил рода на думите. "Един пола", "една панталона" и "едно игра". Дори имат дума, която може да има всичките 3 рода. Един, една, едно джунгла (der/die/das Dschungel). 

Кое е най-лесното нещо за усвояване немски език за българите, които го изучават?


Най-лесното от всички „трудности“ е произношението. За разлика от английския, където аз лично на ниво B1 все още срещам трудности при произношение и четене на особени думи, немският предлага една лесновъзприемчива азбука и дифтонги. С малки изключения на едно кратко ИЮ и ЬО (Ü, Ö). Българинът се опитва да ги каже последователно И+О, но всъщност това е един звук. Да опитаме заедно: Нагласи устните за „О“ и в последния момент изненадай себе си и кажи „Е“. Същото упражнение важи и за „Ü“ - отвори за „У“ и кажи „И“.


Как Вие лично мотивирате своите ученици?

Често ги карам да гледат филми за домашно, в час си споделяме забавни истории от ежедневието или си измисляме спонтанни диалози. Настроението в час предразполага към едно леко учене. С времето установявам все по-добър контакт с учениците, опознаваме се взаимно като се старая да усетя много точно каква е тяхната базова мотивация да се запишат в курс по немски език. В момента, в който усетя, кой е водещият стимул на даден курсист, се фокусирам върху това да използвам този стимул, за да му помогна да продължи да го поддържа. Разбира се всеки, който започне да учи, трябва да има своя лична вътрешна мотивация, защото в случаите, в които майката, например е платила курса и настоява ученикът да присъства в час, за съжаление нищо не може да се направи.

С каква цел най-често посещават курсове по немски език курсистите, на които сте преподавали?

Когато водя курсове по немски език в Студентски град забелязвам, че все по-често младите хора започват да учат езика, заради предстоящо скорошно заминаване за Германия, където да започнат работа или да продължат образованието си в някой от многобройните германски университети. Това често поражда забавни ситуации като въпроси от типа: "Заминавам за Германия другата седмица, колко немски ще науча дотогава? " Интересен въпрос, на който се затруднявам да отговоря. Също така за мен е много приятно да отбележа, че все повече хора започват да учат немски без конкретна цел, а просто за собствено удоволствие и обогатяване.


Какви са тенденциите при изучаването на немски език в България? Увеличават ли се курсистите, желаещи да изучават езика и ако да, кои са основните причини според Вас?

Както вече споменахме силно развитата икономика и качественото образование в Германия, Австрия и Швейцария привличат все повече българи, като този процес се засили особено след влизането на България в ЕС преди десетина години. Последните година-две тенденцията сякаш претърпя лек спад, особено след тазгодишния наплив на бежанци и наложените наскоро ограничения на прииждащите в Германия чужденци. Но аз мисля, че това е временно и малко по малко интересът към изучаването на езика ще нарасне отново. Все пак на българския пазар присъстват доста немски фирми, а и все повече наши фирми имат проекти навън.

В този контекст, в кои сфери намират най-често реализация Вашите ученици, които заминават в чужбина.

Различно е, но сякаш най-често към интензивни курсове по немски език, с цел скорошно заминаване прибягват хора,  на които предстои да започнат работа в областта на медицината. Има също така засилено търсене на електротехниции и други специализирани кадри, но като цяло за да се реализирате добре на немския пазар на труда е добре да сте квалифициран работник. Ако нямате професия, нещата стават малко по-сложни. Иначе като дестинация забелязвам, че напоследък освен Германия, все повече хора се насочват и към Австрия, по-специално Виена.

Как владеенето на немски език помага при усвояване на нов език и обратно, как владеенето на друг чужд език помага при ученето на немски?

За да отговоря на този въпрос е необходимо да обясня накратко структурата на езиковото дърво. Прото-Индо-Европейският език сформира всички европейски езици (старогръцки, старонемски и старолатински). Латинският сформира испански, френски и италиански. Старонемският се разпростира в северна Европа а с нахлувнето на немски племена и в днешното кралство, където се налага и в последствие саморазвива. В последствие вече трансформиралият се в норвежки, шведски и датски старонемски повлиява още веднъж на английския език като след няколко северни инвазии му придава викингски отенък.
И при все че английският произлиза от немски и в него има до 30 процента френски думи, както и доста латински смело мога да твърдя, че човек който владее английски, френски или който и да е скандинавски език ще бъде приятно изненадан от лекотата, която ще има при разбирането на немската реч. Както и обратното. Когато започнах да уча датски с изненада открих, че с ниво '0' аз мога да разбера за какво се говори в един неспециализиран текст.

Как бихте охарактеризирали немският език ако трябва да го направите с една дума?


Schlammschlacht (Шламшлахт) - превод: Борба в кал.

Какво бихте казали на тези, които точно в този момент се колебаят дали да започнат да учат немски език?


Не се колебайте. С правилната мотивация можете да постигнете каквото поискате! Ако желанието Ви е да опознаете красиви и богати страни като Германия, Австрия и Швейцария, да обогатите мирогледа си и се запознаете с тази наистина ценна култура - отделете време за едно странично „хоби“. Може впоследствие да се окаже дори и приятно, и не чак толкова трудно начинание.

 

Курсове по немски език 

Прочетете още